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Estructuras por Lucy de la Vega

1,00 $

Availability: En existencia

Estructuras: fotografiando las líneas de la Abstracción Geométrica
por Lucy de la Vega

Estructuras no es una exposición fotográfica sobre Arquitectura per se, o al menos no debe ser comprendida como una exposición que tome a la Arquitectura como tema principal a ser fotografiado. A pesar de estar íntimamente relacionada con la misma, Estructuras explora los límites que tienen las líneas arquitectónicas para definir a la Abstraccción Geométrica dentro de la Fotografía.

En general, cuando se piensa en Abstracción Geométrica, pensamos en la necesidad de obtener un resultado no-figurativo desprovisto de cualquier vínculo con la realidad, procurando alcanzar la esencia de lo considerado como ‘forma y color’, o al menos, eso nos ha enseñado el Modernismo. No obstante lo contradictorio del lazo teórico existente entre la Fotografía y la Abstracción, la Arquitectura es el punto de conexión subyacente.

De la Vega (La Habana, Cuba, 1955) es una fotógrafa autodidacta que ha explorado por cuenta propia y durante las últimas cuatro décadas su pasión por la Fotografía. Aunque abraza la era digital y reconoce las bondades que la tecnología y la fotografía digital han aportado al trabajo del fotógrafo, De la Vega se muestra conservadora en su proceso artístico. En efecto, la artista considera cada fotografía como un recuadro único; tal y como sucedía en la época del celuloide, y nos comenta: “Cada detalle debe ser cuidadosamente pensado de antemano para encuadrar cada fotografía como si tuviera únicamente una oportunidad para hacerlo bien”.

Las fotografías son simplemente el resultado del virtuosismo intuitivo de la artista, quien solo usa su cámara digital para crear los resultados que ustedes verán en esta exposición individual, es decir, las fotografías no fueron editadas y no se utilizaron efectos especiales o accesorios para su obtención: la imagen digital fue impresa en papel fotográfico sin ningún tipo de mejoras.

Como fotógrafa artística con una carrera emergente por delante, De la Vega posee un poderoso instinto que guía su proceso creativo. Ella posee una sensibilidad especial hacia los materiales, las formas y los ángulos, producto de su experiencia personal, así como también de sus viajes alrededor del mundo. Su trabajo está dedicado a la insaciable búsqueda de nuevas perspectivas, es decir, la búsqueda del significado dentro del significado mismo.

La arquitectura estadounidense ha sido fuertemente influenciada por el movimiento denominado como Estilo Internacional de la Arquitectura Moderna, que transformó el paradigma del diseño y rompió de forma clara con las tendencias previas. A pesar de ser altamente utilitarista y minimalista en su visión, el movimiento del Estilo Internacional trajo a la Arquitectura la misma vanguardia que la Abstracción llevó a las Artes Visuales.

Tanto la Abstracción como el Estilo Internacional comparten sus orígenes en la denominada escuela de la Bauhaus. Con un medio como la Fotografía, esta exposición vincula movimientos paralelos que reestructuraron el curso de la historia, moldeando al Modernismo tanto en la Arquitectura como en las Artes Visuales. No obstante, nunca habríamos podido hacerlo sin primero ver personalmente el trabajo de De la Vega y sus perspectivas únicas respecto a la Fotografía.

Las fotografías de De la Vega han sido expresamente realizadas para obtener un concepto o significado deliberado. Ella juega con el título de sus obras para enardecer las primeras impresiones del espectador y así agitar su proceso cognitivo y asegurar que una profunda impronta subsista en su mente.

Por tanto, comenzamos nuestro recorrido entre rectángulos, cuadrados, triángulos y otras formas geométricas indefinidas. La mirada de De la Vega nos retrae al tiempo durante el cual la fotografía comercial no predominaba. Sus fotografías no son hechas aleatoriamente y tampoco parecen estar orquestradas, al contrario, ellas nos ofrecen una perspectiva imprevista. Algunos atributos arquitectónicos son evidentes en su trabajo, pero no retratan a la Arquitectura como sujeto, si no que son un elemento adicional para lograr una composición particular, que en el caso de esta exposición, es una composición geométrica. Esto puede ser apreciado en fotografías tales como Out of the Blue, Reaching y en Peaking Edges.

Algunas de estas formas están destinadas a perpetuarse en una repetición infinita, como en el caso de Continuum o Unaligned, pues, como sabemos, una réplica exacta de formas ha sido siempre una de las premisas del movimiento de Abstracción Geométrica. Sin embargo, otros trabajos tales como Seeing the light u Opening, pueden estar más bien ligados al movimiento minimalista, sobre el que la Abstracción Geométrica ejerció una influencia enorme.

Algunas de las fotografías de De la Vega mantienen el enfoque purista generalizado que busca lo fundamental en cuanto a materiales y composición, lo cual se evidencia claramente en Light Play u Openings on Blue. Además, trabajos como Interference, See Through y Surfaces & Blue son un ejemplo de cuán importante es la exploración de los materiales en la fotografía de De la Vega, cuyo significado va más allá de esta exposición y sus composiciones geométricas. Para Estructuras, hemos incluido fotografías que se arraigan precisamente en materiales como el metal, vidrio y concreto, los cuales son inequívocamente característicos del Estilo Internacional de la Arquitectura Moderna.

Es con gran placer que traemos esta exposición al público, luego de un cuidadoso y dedicado proceso de selección. Estructuras: fotografiando las líneas de la Abstracción Geométrica pretende renovar la visión de aquello que ya está establecido a través de una perspectiva fresca: la mirada de Lucy de la Vega.

Marco Canale
Director

Structures: Snapping the lines of Geometric Abstraction
by Lucy de la Vega

Structures is not an architectural photography exhibition per se, or at least not understood as having Architecture pose as a portrait subject matter in the show. Although heavily relying on Architecture, Structures explores the limits found within architectural lines to define Geometric Abstraction in Photography.

In general, when one thinks about Geometric Abstraction, we believe in the need for non-representational result devoided of any tie towards reality and pushing towards the purest essence of what is considered by form and color, or so has Modernism taught us. However contradictory the link between Photography and Abstraction may be, Architecture is the show’s underlying connection.

De la Vega (Havana, Cuba, 1955) is a self-taught photographer that has explored at will and for the past four decades her snapping passion. Although she embraces the digital age and is grateful for the freedom that technology and digital photography has brought to the scene, she remains quite conservative on her artistic process. The artist considers each photograph taken as a once-in-a-lifetime frame, like in the film epoch she tells us: “Each detail has to be carefully thought of beforehand and I frame each photograph as if I only had one chance to get it right.”

The artist solely uses her digital camera to create the outcome you will see in this solo show. No editing, special effects or accessories were utilized. The exhibit’s photographs are simply the result of the artist’s intuitive virtuosity. The digital image is printed on photographic paper without any enhancements.

As an artistic photographer with an emerging professional career, De la Vega has a powerful instinct guiding her creative process. She has a special sensibility towards materials, shapes, and angles. An outcome that stems not only from her personal experience but also from her travels around the world. Her work is devoted to the insatiable quest for new perspectives, that is, the meaning within the meaning.

American Architecture, in general, greatly influenced by the International Style of Modern Architecture movement transformed the design paradigm and broke clean of previous trends. Although greatly utilitarian and minimalist in its vision, the International Style brought the same avant-garde to Architecture that Abstraction brought to Visual Arts.

Their origins are embedded together and can be traced back to the Bauhaus School. With a media like Photography, we link together parallel movements that restructured the course of history: they shaped Modernism, both in Architecture and Visual Arts. Notwithstanding, we would have never been able to do so without personally viewing the work of De la Vega and her unique perspectives on Photography. 

De la Vega’s photographs are carefully captured for a deliberate concept or meaning. She plays with the title of her photographs to shake the viewer’s first impression, agitate its thought-process and ensure that a profound imprint is left on their mind. 

Hence, we begin our journey among rectangles, squares, triangles and undefined geometric forms. De la Vega’s eye takes us back to a time where commercial photography didn’t predominate. Her photographs are not random, yet they don’t feel staged: they provide the unforeseen perspective. Some architectural motifs are evident in her work, but they do not portray architecture as a subject, but as an additional element to achieve a particular composition, in the case of this show, a geometric one. This can be seen in photographs such as Out in the Blue, Reaching and in Peaking Edges

Some of these forms are meant to be perpetuated into infinite repetition like in the case of Continuum or Unaligned. As we know, an exact replica of forms as long been a premise of the Geometric Abstract movement. Nevertheless, other works, such as Seeing the light or Opening can be more closely linked with the minimalist movement, onto which Geometric Abstraction exerted an enormous influence. 

Some of De la Vega’s photographs maintain the generalized purist approach that seeks what is fundamental to materials and composition. This can be evidently observed in Light Play or Openings on Blue. Furthermore, works like Interference, See through and Surfaces & Blues are an example of how important the exploration of materials is to De la Vega’s photography. The significance of which goes beyond this show and its geometric compositions. For Structures, we included photographs that were precisely rooted to materials such as metal, glass, and concrete; all of which are unmistakably characteristic of the International Style of Modern Architecture. 

It is with great pleasure that we bring this exhibition to the public after a careful and very dedicated selection process. Structures: Snapping the lines of Geometric Abstraction intends to renew the vision of what is already known and established in diverse movements by combining these tendencies through a fresh perspective: De la Vega’s eyes.

Marco Canale
Director

Not available.

Structures: Snapping the lines of Geometric Abstraction
June 08 - August 06, 2017

Canale Diaz Art Center
Online Exhibition
(786) 615-2622
info@canalediaz.com
www.canalediaz.com
@canalediaz

Structures is not an architectural photography exhibition per se, or at least not understood as having Architecture pose as a portrait subject matter in the show. Although heavily relying on Architecture, Structures explores the limits found within architectural lines to define Geometric Abstraction in Photography.

Structures is a solo show that explores the recent works from Miami-based artistic photographer Lucy de la Vega. Her photographs are not random, yet they don't feel staged: they provide the unforeseen perspective. The geometric abstract composition behind the selected photographs pushes towards what is pure in form and color. However contradictory the link between photography and abstraction may be, Architecture is the show's underlying connection.

This solo exhibition is the Center's first online-only exhibition while we transit between exhibition spaces. The complete show can be viewed on Artsy.net and more information is available on our website.

De la Vega (Havana, Cuba, 1955) is a self-taught photographer that has explored at will and for the past four decades her snapping passion. Although she embraces the digital age and is grateful for the freedom that technology and digital photography has brought to the scene, she remains quite conservative on her artistic process. The artist considers each photograph taken as a once-in-a-lifetime frame, like in the film epoch she tells us: “Each detail has to be carefully thought of beforehand and I frame each photograph as if I only had one chance to get it right.”

Structures: Snapping the lines of Geometric Abstraction intends to renew the vision of what is already known and established in diverse movements by combining these tendencies through a fresh perspective: De la Vega’s eyes.

For more information on the show, the artists or the center, please visit our website or contact us.

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